Bij milieuparken in Nederland was veel onvrede over de toen bestaande oplossingen voor het automatiseren van het toegangs- en registratiesysteem. De kiosken gaven regelmatig storingen of waren niet bestand tegen de Hollandse weersomstandigheden met -10 graden en boven de 30 graden. Tevens zorgden de autoriteiten voor veel extra werk aan de achterkant van het systeem door bijvoorbeeld de verplichte meldingen naar het LMA. Alles bij elkaar opgeteld was er behoefte aan een nieuw innovatief concept waarin alle facetten binnen een beproefde opstelling geautomatiseerd zou worden.
Uit onderzoek bleek dat dit vernieuwde concept expertise vroeg op het gebied van onder andere elektronica, meet- en regeltechniek, software en project management. Onder leiding van Ir. Jon Wildenburg is in 2013 een team samengesteld om de handen in een te slaan en aftrap te geven aan het project wat de geboorte van Morell Holland betekende. Al snel bleek dat verschillende kritische componenten niet bestonden en werden door het team zelf ontworpen en later gefabriceerd. Twente Milieu stelde zich beschikbaar als praktijk ondersteunende partij zodat de proof of concept gerealiseerd kon worden. In 2014 resulteerde dit in de eerste implementatie van een compleet geautomatiseerd systeem bij Milieupark Enschede.
Ook de casino branche toonde interesse in deze innovatie omdat hun bestaande kiosken niet volledig aansloten bij hun wensen en een organisatie zochten die de fabricage in eigen hand heeft om zo flexibel te zijn in het leveren van maatwerk kiosken. Samen met Reac heeft Morell Holland in de navolgende jaren een casino kiosk verder doorontwikkeld zodat er een betrouwbaar cashless systeem ontstond.